Sukces naszej uczennicy

W ubiegły weekend uczennica naszego liceum Katarzyna Krajewska wraz ze swoim zespołem SWAGG zdobyła tytuł Mistrzyni Polski w tańcu nowoczesnym w kategorii zespołów hip-hop dorosłych. W mistrzostwach organizowanych przez International Dance Organization startowało aż 11 zespołów z całej Polski.

Serdecznie gratulujemy i trzymamy kciuki za jak najlepszy wynik Kasi i jej zespołu w Mistrzostwach Europy, które odbędą się jeszcze w w tym roku.

Czytaj więcej

PANDEMICZNY DZIEŃ EUROPY W PALO I KLASACH 8 SP

Jak co roku – pomimo pandemii, a nawet w związku z nią – obchodziliśmy na początku maja Dzień Europy, ustanowiony na pamiątkę Deklaracji Schumana jako kamienia milowego integracji europejskiej. Symbolicznie 9 maja to także pierwszy dzień pokoju w Europie, po zakończonej 8 maja 1945 r. II wojnie światowej. Tym razem wraz z licealistami świętowali także uczniowie klas 8 SP.

Naszą tradycją stało się wspólne odśpiewywanie z tej okazji hymnu Europy, czyli „Ody do radości”, w pięciu językach – po polsku, niemiecku, francusku, hiszpańsku i angielsku, a więc we wszystkich językach nauczanych w naszej szkole. Tym razem wysłuchaliśmy archiwalnego nagrania z auli szkolnej z 9 maja 2018 r., a więc z czasów, kiedy mogliśmy być i działać wszyscy razem.

Głównym punktem programu była debata oksfordzka, w wykonaniu najstarszej klasy w szkole (2C), na temat: „Czy Unia Europejska dobrze poradziła sobie z pandemią?”. Przygotowani wcześniej uczniowie sprawnie przedstawiali i wzajemnie podważali swoje argumenty. Na koniec w głosowaniu zdalnym publiczność zdecydowała, że tym razem bardziej przekonujący byli eurosceptycy.

Mamy nadzieję, że następny Dzień Europy odbędzie się już normalnie w auli, poszczególne grupy językowe dadzą prawdziwy popis swych umiejętności wokalnych (co skwapliwie nagramy), a euroentuzjaści będą mieli okazję do debatanckiego rewanżu.

Czytaj więcej

Raport z badań własnych – zakończenie tegorocznej edycji

Zakończyliśmy właśnie tegoroczną edycję flagowego projektu PALO – Raportu z Badań Własnych (RBW). Przez cały rok szkolny, mimo trudnych warunków pandemicznych, uczniowie zajmowali się badaniem i rozwiązywaniem samodzielnie określonego problemu naukowego z zakresu wybranego przedmiotu.

Projekt RBW ma na celu wspomaganie uczniów w ich rozwoju osobistym, promowanie indywidualnych zainteresowań naukowych uczniów, wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy badawczej, doskonalenie umiejętności krytycznej analizy i syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł, a także kształcenie umiejętności redagowania tekstów formalnych, naukowych i popularnonaukowych.

Najlepsze tegoroczne prace to:

Daria Furmańczyk, klasa 1A: Czy wśród wikińskich wojowników były kobiety?

Adrian Nieć, klasa 1A: W jaki sposób żołnierze amerykańscy przyczynili się do rozwoju grypy hiszpanki?

Ania Herman, klasa 2A: Jak myśli wpływają na budowę tkanki mózgowej człowieka i podejmowane przez niego decyzje?

Paweł Sternicki, klasa 2A: Czy fuzja jądrowa jako odnawialne źródło energii w ciągu najbliższych 20 lat może stać się korzystną perspektywą branży motoryzacyjnej?

Maria Pryzmont, klasa 2B: Jakie były psychologiczne przyczyny praktykowania niewolnictwa w Liberii w latach 1847-1943?

Wiktoria Redek, klasa 2C: W jaki sposób postęp stereochemii wpływa na działania leków w organizmie człowieka na przykładzie leku Talidomidu?

Zuzanna Balcerzak, klasa 2C: Jakimi składnikami różnią się dwa, niemal identyczne mleka modyfikowane i jaki mają wpływ na rozwój dziecka?

Autorkom i Autorowi gratulujemy, a wszystkich zapraszamy do lektury!

Wyrazy uznania należą się jednak wszystkim, którzy w naszych trudnych warunkach ukończyli z sukcesem projekt RBW, rozwijając swoje zainteresowania, zdobywając nowe umiejętności, a także – ćwicząc terminowość i organizację pracy. Zrealizowaliśmy razem – uczniowie i nauczyciele – wielki projekt!

Wiemy, że niektórzy uczniowie już obmyślają temat swego przyszłorocznego RBW. Powodzenia!

 

Czytaj więcej

Królewska szkoła online, czyli humaniści na salonach

W dobiegających (mamy nadzieję!) końca czasach pandemii, próbując wyjść poza rutynę codziennych lekcji, szeroko korzystaliśmy w PALO z oferty edukacyjnej instytucji kultury. Również i w tym tygodniu (10-14 maja) nasi humaniści wzięli udział w zajęciach w ramach Królewskiej Szkoły Online (Zamek Królewski w Warszawie) oraz specjalnego programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Pałac w Wilanowie). Przyglądając się bliżej mniej znanym aspektom życia i działalności Jana Sobieskiego (tajniki kuchni sarmackiej!) oraz Stanisława Augusta (program nauczania Szkoły Rycerskiej), pogłębialiśmy wiedzę z lekcji na temat omawianych właśnie epok, ale także – obcowaliśmy z autentycznymi działami sztuki z epoki!  No i te kwitnące właśnie w Wilanowie magnolie…

Czytaj więcej

Projekt „Polska i Francja – jedność i wielość kultur europejskich”

W roku szkolnym 2021/2022 Prywatne Akademickie Liceum Ogólnokształcące (PALO) realizowało będzie finansowany ze środków europejskich projekt międzynarodowy, opracowany przez zespół nauczycieli przy udziale samorządu szkolnego.

Projekt pt.: „Polska i Francja – jedność i wielość kultur europejskich” będzie składał się z działań przygotowawczych, tygodniowej wizyty polskich uczniów w liceum w Paryżu (Cite Scolaire Henri Bergson) oraz z działań podsumowujących, w toku których powstaną odpowiednie produkty końcowe.

Projekt ma na celu rozwój umiejętności językowych (język angielski i język francuski) oraz kompetencji naszych licealistów w zakresie komunikacji międzykulturowej, wzmocnienie tożsamości europejskiej poprzez praktyczne doświadczenie podobieństw i różnic pomiędzy kulturą polską a francuską, a także – pogłębienie wiedzy szkolnej z zakresu historii, wiedzy o społeczeństwie i historii sztuki.

            

Czytaj więcej

Warsztaty z absolwentką Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych

W czwartek, 29 kwietnia dla profilu mat-inf odbyły się warsztaty informatyczne z maszynowania, które poprowadziła pani Dominika. Pani Dominika jest absolwentką szkoły polsko-japońskiej. Dzięki warsztatom mogliśmy się dowiedzieć o tym jak wygląda taka szkoła, jak funkcjonuje podczas pandemii i co dokładnie trzeba zrobić, by się do niej dostać. Również pani Dominika pokazała nam wiele ciekawych rzeczy. Między innymi jak działa GitHub i jak tworzyć w nim projekty. Zbudowaliśmy program, który ma za zadanie sprawdzać jaki kwiat jest mu pokazywany na zdjęciu.

Profil matematyczno – informatyczny

Czytaj więcej

Extraordinary schools

These 3 Extraordinary schools across the world are teaching children in unusual ways or surroundings. Their aim is to educate children and make learning fun for them. 2nd grade students has an opportunity to learn about these schools. Project based learing is a method which students learn by actively engaging in real-world and personally meaningful projects.

Gulu Elementary School, China

Semester_at_sea

Floating school

English teachers

Czytaj więcej

Wyniki konkursu “zawsze aktywni”

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom oraz nauczycielom, którzy włączyli się do konkursu Zawsze aktywni.

Informujemy, iż z krokomierzem chodziło 110 osób. Wyniki najlepszych zawodników okazały się imponujące, gdyż w ciągu miesiąca przeszli 300 – 350 kilometrów.

Najlepszymi spacerowiczami okazali się:

Szkoła Marzeń – ul. Zielona:
Klasy 0 – 3:
I miejsce – Janek Pieczyński 508 245 kroków
II miejsce – Julia Choroś 371 562 kroków
III miejsce – Kazimierz Szpojankowski 340 403 kroków, Oskar Kurek 369 244 kroków

Klasy 4 – 8
I miejsce – Bartek Wójcicki  528 675 kroków
II miejsce – Kuba Libiszewski 501 453 kroków
III miejsce – Gabrysia Siatkowska 408 327 kroków

Szkoła Marzeń – ul. Okrężna
Klasy 0 – 3

I miejsce – Zosia Siemiaszko 546 930 kroków
II miejsce – Lena Poziemska 379 882 kroków, Natalia Waciega 422 094 kroków
III miejsce – Marcin Kulikowski 338 572 kroków

Klasy 4 – 8

I miejsce – Kaja Dombrowska 280 540 kroków
II miejsce – Alek Chmielewski 275 398 kroków
III miejsce – Jeremi Jaworski 260 936 kroków

Nauczyciele i uczniowie PALO
I  miejsce – Helena Brzeska (PALO) 381 696 kroków
II miejsce – Anna Kubacka 280 316 kroków
III miejsce – Szymon Polakowski 232 186 kroków

Łączny dystans wszystkich uczestników biorących udział w zawodach to około 10 000 km, co daje dystans z Piaseczna do Tajlandii:)

Cenne nagrody ufundowane przez szkołę dla pierwszej trójki w każdej kategorii będą od wtorku 20.04. do odebrania w sekretariatach szkół na Okrężnej i Zielonej.


Zespół Wychowania Fizycznego

Czytaj więcej

ŚREDNIOWIECZE NA SĄDZIE LICEALNYM – SPOTKANIE Z MAJĄ IWASZKIEWICZ

W przedwielkanocny poniedziałek nasze liceum miało zaszczyt gościć wirtualnie nadzwyczajną prelegentkę – absolwentkę naszej szkoły, Maję Iwaszkiewicz.
Maja opowiedziała licealistom o wspomnieniach z czasów własnej nauki w Szkole Marzeń oraz o dalszej karierze edukacyjnej (m.in. historia sztuki i Wydział Artes Liberales UW) i zawodowej (Pałac w Wilanowie i Zamek Królewski), ale przede wszystkim – o opublikowanej właśnie książce „Świnia na sądzie ostatecznym. Jak postrzegano zwierzęta w średniowieczu” (Wydawnictwo Poznańskie, 2021).
W znużone nieco zdalną nauką licealne twarze Maja tchnęła mnóstwo entuzjazmu i energii świadczących o prawdziwej pasji, z którą podchodzi do swej pracy, podróży (Paryż!), nauki i życia. Udowodniła w ten sposób to, na czym jej – jak mówiła – najbardziej zależy: że średniowiecze nie jest epoką ciemnoty i nudy, ale czasami barwnymi i ciekawymi, a praca intelektualna może również młodej osobie dostarczać wiele radości i satysfakcji.
Gratulujemy sukcesu – książka Mai została już m.in. ogłoszona książką tygodnia Empiku!

Czytaj więcej

Otwarte Czwartki – spotkania dla licealistów

25 lutego rozpoczęła się II edycja projektu, w którym brali uczniowie PALO za pośrednictwem platformy Zoom.
Jak zarejestrować się na studia? Czy na UW można uczyć się suahili? Który wydział ukończyła Olga Tokarczuk? Gdzie na kampusie mieszkał Fryderyk Chopin? Na te pytania otrzymaliśmy odpowiedzi podczas „Otwartych Czwartków”.
„Otwarte Czwartki” to okazja do zaprezentowania licealistom historii, aktualnej oferty oraz zasad rekrutacji na studia na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas spotkania licealiści dowiedzieli się. jak krok po kroku przebiega proces rekrutacji, jakie możliwości stwarza studentom UW, jak zaangażować się w projekty badawcze oraz w jakiego rodzaju aktywnościach można uczestniczyć po zajęciach.
Licealiści zapoznali się z historią ponad 200-letniej uczelni, na której studiowało między innymi sześciu noblistów.
Planujemy inne spotkania z uczelniami w Polsce.

Kamila Szafrańska

Czytaj więcej