O PROJEKCIE EDUKACYJNYM
„RAPORT Z BADAŃ WŁASNYCH” (RBW)
Projekt edukacyjny RBW, ma na celu: rozwój osobisty; rozwijanie i promowanie indywidualnych zainteresowań naukowych uczniów; wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy badawczej; doskonalenie umiejętności krytycznej analizy i syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł oraz rozwiązywania problemów; kształcenie umiejętności redagowania tekstów formalnych, naukowych i popularnonaukowych.
Projekt edukacyjny RBW ma charakter obowiązkowy dla każdego ucznia PALO. Polega na przygotowaniu w każdym roku szkolnym pracy pisemnej o objętości 1800-2200 wyrazów z jednego wybranego przez siebie przedmiotu pod opieką nauczyciela.
Do 15 października uczniowie wybierali nauczycieli, którzy będą promotorami RBW oraz określali ogólne pole badawcze przyszłego RBW, które nie musi mieścić się w ramach szkolnego programu nauki danego przedmiotu.
Do 15 listopada uczniowie zaproponowali konkretne tematy swoich prac w formie pytania badawczego.
Uczniowie w swoich pracach podejmują niejednokrotnie bardzo trudne, ale i intrygujące obszary badawcze, np:
– Czy minuta trwa minutę?
– Historia piłkarskiej ligi w Anglii.
– Polifonia a demokracja w związku z twórczością Jana Sebastiana Bacha.
– Moda jako wyraz przeciwstawiania się stereotypom.
– Wpływ mediów społecznościowych na współczesną młodzież.
– Jakie są obecne i przyszłe zastosowania jadu węży.
– Wpływ mikropłatności na naszą przyszłość.
– Geneza muzyki hiphopowej i jej wpływ na popkulturę.
– Dysonans poznawczy w codziennym życiu osób anankastycznych.
To jedynie ok. 10% wszystkich tematów, ale już ten krótki przegląd zapowiada, jak różnorodne, oryginalne i intrygujące będą Raporty z Badań Własnych uczniów PALO.
Gdy temat został już ostatecznie sformułowany, zaczyna się zasadnicza część pracy; zbieranie materiałów, bibliografii; zapoznawanie się z opracowaniami naukowymi, segregowanie materiału, konstruowanie wniosków; redagowanie ostatecznej wersji swojego sprawozdania z badań.
Myślimy o tym, aby najciekawsze prace były prezentowane szerszemu gronu odbiorców.