Teaching Europe – Włochy 2022
W dniach 10.07.2022r.-17.07.2022r. Magdalena Materek-Jabłońska wzięła udział w szkoleniu w ramach zagranicznej mobilności kadry edukacji szkolnej, realizowanej w związku z projektem Erasmus+. Głównym celem projektu jest zdobycie przez kadrę nauczycielską umiejętności i wiedzy w zakresie nauczania na temat ekologii oraz Unii Europejskiej. Szkolenie, w którym nauczycielka wzięła udział odbywało się w miejscowości Soverato, we Włoszech, a jego tytuł to Teaching Europe. The EU, its functioning and new priorities for the years 2021-2027.
W trakcie szkolenia Pani Magda poznała narzędzia i techniki dotyczące formalnego i nieformalnego sposobu nauczania. Poszerzyła swoją wiedzę w zakresie historii, funkcjonowania oraz nauczania na temat Unii Europejskiej. Szkolenie w dużym zakresie skupiało się na potrzebie wpajania uczniom założeń UE, takich jak: poczucie jedności, możliwości prezentowanych przez UE jej mieszkańcom oraz obowiązków związanych z członkostwem w Unii.
Pobyt w Soverato był również wspaniałą okazją do bliższego poznania kultury Włoch i ich mieszkańców. Pani Magda wzięła udział w wycieczkach do Soverato Superiore, czyli historycznej części Soverato oraz do ogrodów botanicznych w Badolato.
Magdalena Materek- Jabłońska
Environmental changes for sustainable schools in Tenerife
Czy możemy odpowiedzieć na rosnące wymagania środowiskowe i obawy uczniów o klimat w dobie eko-niepokoju? Na te i podobne pytania starałam się odpowiedzieć podczas mojego pobytu na kursie: „Environmental changes for sustainable schools”. Głównym tematem kursu było oszczędzanie energii, wobec tego nie zabrakło analizy zużycia energii w poszczególnych krajach pozostałych uczestników kursu (Węgry, Słowacja, Hiszpania), warsztatów na temat bardziej efektywnego zarządzania tym zużyciem oraz przykładów zrównoważonego rozwoju gospodarczego opartego na poszanowaniu środowiska naturalnego. Podczas kursu został podjęty temat permakultury, czyli zestawu narzędzi i wiedzy, skupiony na ekologicznym i regeneracyjnym projektowaniu i myśleniu; systemu odpowiadającym na potrzeby planety i jej rosnącej populacji ludzkiej. Permakultura jest niezbędna w dziedzinie edukacji, wnosząc wartości, metodologię rozwiązywania praktycznych problemów zarządzania szkołą i promując kreatywne myślenie, które można zastosować na bardzo różnych skalach i w różnych sektorach społeczeństwa. Ten interesujący kurs wprowadził mnie do koncepcji permakultury, dzięki czemu mam zamiar opracować projekt permakultury, który pozwoli mi dokonać niewielkiej, ale znaczącej poprawy w naszym centrum edukacyjnym – w naszej szkole.
Julita Węgrzyn
MOBILNOŚĆ DO SŁOWENII
Tematem mobilności naszych uczniów do Słowenii była szeroko rozumiana ekologia. Naszym celem jest uwrażliwienie zarówno kadry pedagogicznej jak i uczniów na problemy i wyzwania ekologiczne w świetle założeń Europejskiego Zielonego Ładu (Green Deal). Wierzymy, że edukacja w zakresie ekologii w dłuższej perspektywie będzie miała wpływ na zmianę mentalności i sposobu myślenia o klimacie, środowisku i zrównoważonym rozwoju.
Pobyt w Słowenii uświadomił nam, jak bardzo niedocenianym regionem jest to miejsce. Wszyscy jesteśmy pod wielkim wrażeniem krajobrazów, kulinariów, zwyczajów, tradycji regionu oraz gościnności Słoweńców. Nasza partnerska szkoła to niewielka placówka kształcąca około stu uczniów. Panuje w niej rodzinna atmosfera, co bardzo przypadło do gustu naszym uczniom!
Nasza słoweńska przygoda rozpoczęła się od zasadzenia drzewa pokoju oraz degustacji tradycyjnych potraw, które własnoręcznie przygotowały nauczycielki szkoły słoweńskiej pod kierunkiem Pani Dyrektor. W czasie pobytu odwiedziliśmy bardzo wiele inspirujących miejsc: renesansowy zamek w Negovej, kolorową stolicę Słowenii, czyli Ljubljanę, studencką wizytówkę kraju – Maribor, a nawet zamek Bled, który już na zawsze pozostanie w naszej pamięci z uwagi na zapierający dech w piersiach widok z jego murów. Wyjątkowa okazała się wizyta w Pachamama Center, prowadzone przez Peruwiankę, która stworzyła ekologiczny dom. Sposób wykonania i prowadzenia tego miejsca wiąże się z zagadnieniem permakultury, które nasi uczniowie poznali od podszewki.
Pobyt w Słowenii uświetniły spotkania z burmistrzem miasta oraz wizyta w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Słowenii.
Zapraszamy na krótką fotorelację z naszej wyprawy!
Kaja Ruszkowska – koordynator projektu
Erasmus+ w Słowenii
Erasmus+ jest programem utworzonym przez Unię Europejską, która zorganizowała wyjazd wymiany uczniów pomiędzy dwiema szkołami: Szkołą Marzeń w Piasecznie (Polska) i Szkołą w Negova (Słowenia).
Niesamowitym przeżyciem było to, że w trakcie pobytu mieszkałam u słoweńskiej rodziny, która bardzo serdecznie mnie ugościła. Przez chwilę ‘weszłam w buty’ słoweńskiego ucznia, zobaczyłam jak uczą się dzieci w szkole oddalonej ponad tysiąc kilometrów od Polski. Ponadto poznałam kulturę i obyczaje tego kraju. Dzięki temu poczułam się prawdziwą Europejką.
Główny temat tegorocznego Erasmusa to projekt Green Street. W ciągu całego pobytu miałam okazję poznać, wymienić się poglądami i lepiej zrozumieć co dla każdego oznacza troska o nasz zielony świat. Dla mnie bardzo ważne są sprawy związane z wegetarianizmem, ochroną zwierząt i klimatu. Starałam się przekazać naszym słoweńskim przyjaciołom te bardzo istotne dla mnie wartości. Jestem przekonana, ze zasiałam ziarno, które może kiedyś zakiełkuje.
Erasmus dostarczył mi niezapomniane chwile i wiele wspaniałych wspomnień, które zapamiętam do końca życia. Gdy przypomnę sobie, jak wraz ze wszystkimi dziewczynami śpiewałyśmy w autobusie i śmiałyśmy się na cały głos, od razu na mojej twarzy pojawia się uśmiech. Zaskoczyło mnie to, że tyle cudownych przygód da się przeżyć w jeden tydzień.
Podczas wyjazdu z moimi szkolnymi koleżankami zawarłyśmy wiele nowych przyjaźni, a takich wartości się nie zapomina. Na początku nie znałyśmy się z dziewczynami ze Słowenii, a pod koniec wyjazdu byłyśmy już bardzo zgraną ekipą, która cieszyła się chwilą. Rodziny, u których przebywałyśmy przez ten tydzień, mieszkają w małym miasteczku – Negova – z pięknymi zielonymi krajobrazami za oknem. Dzięki temu mogłyśmy doświadczyć spokojnego życia na wsi oraz innego stylu życia. Mieszkańcy tego miasteczka znają się nawzajem i tworzą fajną wspólnotę. Ja też stałam się przez ten czas częścią tej małej, słoweńskiej wspólnoty.
Erasmus dał również możliwość sprawdzenia umiejętności językowych, ponieważ podczas całego pobytu komunikowałyśmy się jedynie w języku angielskim. Dzięki temu po krótkim czasie zaczęłyśmy myśleć w tym języku; stało się to dla nas naturalne.
W Polsce bardzo tęsknimy za wszystkimi osobami ze Słowenii i już nie możemy się doczekać kiedy powitamy nowych, erasmusowych przyjaciół w naszej szkole.
Wyjazd ten zapamiętam na całe życie. To były piękne chwile i wspaniała przygoda. Polecam wszystkim.
Antonina Bednarczyk, klasa 7d
SZKOŁA ZNALEZIONA W SARAGOSSIE
Jak wygląda dzień w hiszpańskiej szkole? Czego uczą się hiszpańscy uczniowie i czym różni się ich plan lekcji od naszego? Poniżej wiadomości z pierwszej ręki, dzięki projektowi Erasmus+ Green Street 14, w ramach którego mogłam zrealizować job shadowing (czyli być „cieniem nauczyciela”) w jednej ze szkół w Saragossie.
W czasie ferii zimowych przez tydzień obserwowałam zajęcia w tamtejszej szkole IES Miguel Catalán (dla uczniów mających 13-18 lat) oraz w zaprzyjaźnionej z nią szkole CEIP Jerónimo Zurita (2-12 lat). Lekcje rozpoczynają się tam o 8:15, a większość klas kończy zajęcia o 14:05. Pojedyncza lekcja jest jednak nieco dłuższa od naszej – trwa 50 minut – a pięciominutowe przerwy w tak dużym budynku pozwalają jedynie na przejście z sali do sali. Dłuższa jest jedynie przerwa o 10:55, tzw. recreo, które trwa pół godziny. Jest to czas na zjedzenie czegoś i przewietrzenie się na patio, a nauczyciele mogą w tym czasie skorzystać z zewnętrznej części pokoju nauczycielskiego, w której rosną palmy i inne egzotyczne rośliny.
W lutym w szkole Miguel Catalán hulał wiatr, a temperatura w budynku wynosiła około 12-15 stopni. To skutek obostrzeń pandemicznych – okna i drzwi w całym budynku musiały być stale otwarte, a uczniowie i nauczyciele chodzili ubrani w kurtki i grube bluzy. Maseczkę na twarzy należało mieć stale, także na ulicy oraz w czasie lekcji.
Ponieważ Miguel Catalán jest szkołą dwujęzyczną, część lekcji odbywa się w języku angielskim, np. biologia i geologia czy filozofia. Niektóre przedmioty nie są znane w Polsce, np. bardzo ciekawa oratoria, w trakcie której uczniowie ćwiczą wystąpienia publiczne, wyrażanie opinii i argumentowanie. Uczniowie rozszerzający język niemiecki mają oprócz tego niektóre lekcje, np. historię, właśnie w tym języku. W piwnicznej części budynku mieszczą się także sale zajęciowe starszych uczniów uczących się przedmiotów zawodowych przydatnych w pracy asystenta stomatologa czy pielęgniarza.
Saragossa to bardzo ciekawe miasto, w którym nie da się zgubić, a można zobaczyć bardzo dużo. Choć nie ma bezpośredniego połączenia lotniczego z polskimi miastami, warto dla niego zboczyć nieco z najpopularniejszych wśród polskich turystów tras. Mamy nadzieję, że nasza szkoła będzie jeszcze często miała okazję realizować projekty z uczniami i nauczycielami z Saragossy!
Kamila Gądek-Kownacka
Erasmus+ Green Street 14!
W 2022 roku nasza Szkoła rozpoczyna kolejną przygodę z programem Erasmus+!
Tym razem uczniowie naszej szkoły zmierzą się z wyzwaniami ekologicznymi. Podejmowane działania w dłuższej perspektywie będą mogły mieć wpływ na zmianę sposobu myślenia o klimacie, środowisku i zrównoważonym rozwoju. Zakładamy, że udział w projekcie zwiększy świadomość uczniów w zakresie ich wpływu na otaczające nas środowisko. Ponadto, uczniowie poprzez aktywne włączenie w inicjatywy europejskie zapoznają się z kulturą państw członkowskich Unii Europejskiej, ale także z jej historią i instytucjami. Zwiększą swoje kompetencje w zakresie posługiwania się językiem angielskim i przełamią bariery międzykulturowe. Szczególnie ważne są dla nas również kompetencje z zakresu myślenia i rozwiązywania problemów, radzenia sobie z dezinformacją, fake newsami, a także bycie świadomym i aktywnym użytkownikiem współczesnych mediów.
Korzyści wypływające z międzynarodowych działań szkolnych stanowią cenny potencjał w życiu zaangażowanych w działania europejskie osób. PSP nr 72 pragnie pielęgnować i rozwijać ten potencjał realizując i promując współpracę europejską. Z uwagi na to, w projekcie biorą udział trzy szkoły: ze Słowenii (Osnovna sola dr. Antona Trstenjaka, Negova), Polski (Prywatna Szkoła Podstawowa nr 72 “Szkoła Marzeń”, Piaseczno) i Hiszpanii (Institut Taradell, Taradell).
Regulamin udziału w projekcie Erasmus
Kaja Ruszkowska
koordynator projektu