pobrane (1)

W dniach od 06.07.2014 do 18.07.2014 Grażyna Malczyk, Aleksandra Wróbel oraz Julita Węgrzyn wzięły udział w projekcie: „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”. Głównym celem projektu było rozwijanie potencjału osób oraz instytucji poprzez realizacje działań polegających na ponadnarodowej mobilności, która odbyła się na zasadach obowiązujących w programie Erasmus +. Nauczycielki uczestniczyły w dwutygodniowym kursie, Aleksandra Wrobel wzięła udział w kursie: Content and Language Integrated Learning for Primary School, natomiast Grażyna Malczyk oraz Julita Węgrzyn, wzięły udział w kursie: Drama techniques for the English language classroom. Kurs odbył się w International Project Center w Exeter (Anglia).
W ramach dzielenia się doświadczeniami z nauczycielami uczącymi w Szkole Marzen, Grażyna Malczyk, Aleksandra Wróbel oraz Julita Węgrzyn przeprowadziły szkolenie, w którym wzięli udział nauczyciele języka angielskiego uczących w szkole podstawowej i gimnazjum. Szkolenie składało się z dwóch bloków 60 minutowych, pierwszy blok poświęcony został dramie jako metodzie aktywizującej, umożliwiającej wchodzenie w określone role oraz różnym technikom dramy: rozgrzewce, grom, zabawom, elementom pantominy, tworzeniem pomników, rysowaniu, pisaniu, stop klatce, tworzeniu wywiadów oraz sytuacjom symulowanym. Drugi blok szkolenia poświecony został zintegrowanemu nauczaniu przedmiotowo-językowemu(nauczanie dwujęzyczne), czyli nauczaniu treści przedmiotowych poprzez język obcy. Podczas szkolenia pokazaliśmy nauczycielom rozmaite doświadczenia fizyczne i chemiczne, które ułatwiają naukę treści dwujęzycznych.
Doświadczenie zdobyte przez uczestników kursu oraz przeszkolonych nauczycieli pozwoli na wdrożenie i rozwoju projektu: „Mocne strony słabego ucznia-czyli sztuka odnajdowania talentów”, w naszej placowce.

 

Sierpień 2015 r. na Malcie był wyjątkowo gorący. Ulice tej niewielkiej wyspy witały turystów tabunami kurzu, duszącym powietrzem i niesamowitą atmosferą tajemnicy, którą tworzą Ci wyjątkowi ludzie – Maltańczycy. Ich gościnność, nieustający dobry humor i świetne samopoczucie dziwią nas, Polaków, lubujących się w narzekaniu na rzeczywistość.

Dwa tygodnie na Malcie spędziłam z najwspanialszą na świecie rodziną, która gości studentów od 25 lat. Marita i Pierre to małżeństwo, które z roku na rok udowadnia, że przyjaźń, miłość, szacunek do świata, ludzi oraz innych kultur, to wartości, które nigdy nie przeminą, a ich znaczenie jest nieocenione.
Kurs pt: „CLIL – practical methodology & ICT tools” (Nauczanie dwujęzyczne oraz narzędzia ICT używane w szkolnictwie) odbyłam w ETI – Executive Training Institute Malta. Chylę czoła przed trenerami ETI! Ich metody nauczania można określić jako alternatywne i z całą pewnością bardzo nowoczesne, ale to właśnie tego rodzaju ćwiczenia i zadania mogą doprowadzić współczesną, polską szkołę do osiągnięcia celu: wykształcenia młodzieży, która pewnym krokiem wkroczy w dorosłość i będzie odważnie realizowała w życiu swoje marzenia i plany.

Kaja Surman

O mediach społecznościowych we Florencji

W lipcu 2015 r. wziąłem udział w tygodniowym szkoleniu pt. „Social Media in the classroom”, które przeprowadziło centrum doskonalenia nauczycieli „Europass. Centro Studi Europeo”  we Florencji (Włochy). Uczestnikami kursu, oprócz innych Polaków, byli Grecy oraz Estończycy.  Językiem roboczym był angielski. Wyjazd zrealizowany został ze środków akcji 1. sektora Edukacja Szkolna programu Erasmus+ Europejskiego Funduszu Społecznego, programu operacyjnego wiedza Edukacja, Rozwój (POWER) w ramach Projektu „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”.

Poszczególne moduły szkolenia poświęcone zostały możliwościom, jakie niesie za sobą korzystanie w szkole z m. in. następujących narzędzi: Facebook, Instagram, Symbaloo,  Pinterest, Youtube, WordPress, Google Docs, Edmodo. W dużej mierze zajęcia miały charakter praktyczny, omawialiśmy też zarówno dobrodziejstwa nowoczesnych multimediów, jak i zagrożenia wynikające z ich nadużywania.

Ważną częścią pobytu we Florencji było poznawanie miejscowej kultury. Również tej, z najwyższej półki zarówno europejskiej, jak i światowej.  Galeria Uffizi z arcydziełami da Vinci, Giotta, Boticcellego, Michała Anioła czy Rafaela oraz wielu innych mistrzów zapiera dech w piersiach. Z kolei Galeria Accademia – to przede wszystkim posąg Dawida. Wszystkie zaś drogi zabytkowego centrum Florencji prowadzą do Duomo, czyli Katedry Santa Maria del Fiore, o czym wielokrotnie się przekonałem, gdy już się wydawało, że zabłądziłem.

Wartością dodaną kursu była możliwość poznania ciekawych ludzi. Może w ten sposób nawiązane kontakty staną się zalążkiem kolejnych projektów współpracy międzynarodowej?

Kazimierz Stankiewicz

Social Media, Movie Making and ClipFlairing for teaching

W dniach od 16.11 do 21.11 uczestniczyłam w kursie „Social Media, Movie Making and ClipFlairing for teaching” zorganizowanym przez szkołę EUROPASS we Florencji.

Spacer po Florencji to jak przeniesienie się do epoki Renesansu. Pośród ogromnej liczby zabytków na szczególną uwagę zasługują: wizytówka miasta Duomo – wykładane marmurem baptysterium i barwna katedra oraz obudowany sklepami most Ponte Vecchio (Most Złotników).W Galerii Uffizi znajdziemy największą na świecie kolekcję włoskiego malarstwa renesansowego a w  Galleria dell’Accademia zobaczyć możemy rzeźbę Michała Anioła przedstawiającą biblijnego Dawida bezpośrednio przed podjęciem decyzji o zmierzeniu się z Goliatem.

 

Kurs odbył się w środowisku międzynarodowym. Nauczyciele biorący udział w kursie przyjechali z następujących krajów: Malty, Grecji, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Polski. Na kursie dowiedziałam się jak wykorzystać media społecznościowe oraz film w edukacji. Zadaniem naszej trzyosobowej podgrupy było stworzenie filmu. Przeszłyśmy cały proces – od wymyślenia tytułu, przez napisanie scenariusza, nagranie i zmontowanie materiału. Było to dla mnie bardzo cenne doświadczenie, dzięki któremu wiem, jak pokierować grupą uczniów pracujących nad filmem.

Nauczyciel informatyki,

Katarzyna Włodarczyk