Szkolenia zagraniczne nauczycieli

ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ – FLORENCJA

W lipcu 2018r. wzięłam udział w międzynarodowym szkoleniu „Integrating creativity and innovation into teaching” zorganizowanym przez Europass Teacher Academy we Florencji. Zajęcia były skoncentrowane na wykorzystaniu portali społecznościowych, popularnych witryn i stron edukacyjnych jako metodzie pozwalającej uczniom w ciekawy sposób przećwiczyć materiał i usystematyzować wiedzę.

Zajęcia odbywały się w języku angielskim, bowiem w szkoleniu brali udział nauczyciele z Polski, Węgier, Słowacji i Hiszpanii. Na pierwszych zajęciach każdy uczestnik miał możliwość opowiedzieć o swoim kraju oraz szkole, zaprezentować zdjęcia oraz krótko scharakteryzować system edukacyjny w danym państwie. W kolejnych dniach poza pracą w grupach i zgłębianiem tajników stron takich jak Facebook, Youtube, Quizizz, Studystack, Edmodo, Flubaroo oraz Pinterest pod kątem wykorzystania ich na prowadzonych przez siebie lekcjach, mieliśmy także okazje wymienić się cennymi doświadczeniami z pracy w szkole w różnych krajach.

Ośrodek Europass zadbał o uczestników szkoleń i zorganizował dwa spacery po Florencji wraz z przewodnikiem oraz autokarową wycieczkę po Toskanii, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Piękna pogoda sprzyjała także zwiedzaniu miasta na własną rękę, wizytom w muzeach, kosztowaniu lokalnych specjałów oraz spacerom po licznych ogrodach.

Pobyt we Florencji był dla mnie niezapomnianym przeżyciem. Udało mi się wzbogacić mój warsztat pracy jako nauczyciela i tym większa była to dla mnie przyjemność, że miałam okazję ponownie odwiedzić Florencję, poznać bliżej inną kulturę, zwiedzić kraj i poznać nauczycieli z innych państw.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego udało mi podzielić się zdobytą wiedzą wraz z nauczycielami naszej szkoły i z pewnością szybko wykorzystamy pomysły ze szkolenia w codziennej pracy z naszymi uczniami.

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach programu POWER

Anna Bugalska


Innovative approaches to teaching course

W maju 2018 uczestniczyłam w tygodniowym kursie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Kurs odbył się w stolicy Finlandii- Helsinkach i dotyczył poprawy jakości i efektywności nauczania.

Kurs był podzielony na dziewięć modułów i obejmował między innymi takie zagadnienie jak: nauczanie w XXI wieku, krytyczne i kreatywne myślenie, używanie nowoczesnych technologii w klasie, klasy międzykulturowe, przystosowanie materiałów do różnych poziomów nauczania czy jak świadomości przebiegu procesu uczenia się.

Oprócz niezwykle przydatnej wiedzy oraz różnorodnych materiałów dydaktycznych, które udało mi się zgromadzić podczas kursu , miałam okazję również poznać nauczycieli z różnych państw Europy m.in. z Irlandii, Chorwacji, Słowacji czy Hiszpanii. Wymiana doświadczeń oraz wiedzy o nauczaniu w innych miejscach Europy jest niezwykle cenna.

Niewątpliwym atutem kursu była możliwość zapoznania się z jednym z najlepszych systemów edukacyjnych na świecie. Finlandia słynie z edukacji demokratycznej i mocno skoncentrowanej na uczniu. Miałam okazję zwiedzić fińską szkołę i porozmawiać z nauczycielami, którzy tam uczą.

Zebrane materiały staram się wykorzystywać na moich lekcjach, co znacznie urozmaica moje zajęcia, jak również udoskonala posiadany warsztat pracy nauczyciela.

Aleksandra Kowalczyk


 „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”
„Audiovisuals and Social Media for the Classroom” – Barcelona

 2 lipca 2018 r. w Barcelonie spotkali się nauczyciele z Niemiec, Słowacji, Węgier i Polski, by przez dwa tygodnie uczestniczyć w szkoleniu „Audiovisuals and Social Media for the Classroom”. Wspólnie poznawaliśmy zastosowania popularnych mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, Pinterest, Edmodo, Youtube) w edukacji, narzędzia do projektowania quizów (Studystack, Kahoot, Quizizz) i obsługi blogów (WordPress). Oprócz tego stworzyliśmy razem film:  alternatywną wersję, popularnej w Katalonii, legendy o św. Jerzym. Przy okazji pracy nad filmem badaliśmy możliwości takich programów jak: Animato, WeVideo, Animaker czy GIF animator.

Wymianie doświadczeń i dobrych praktyk sprzyjało popołudniowe zwiedzanie niezwykle urokliwych dzielnic Barcelony takich jak Gràcia czy El Born połączone z degustacją hiszpańskich tapas i pinchos.

Czas szkolenia to również czas na eksplorowanie miasta. Barcelona łączy w sobie morze i góry, architekturę gotycką i modernistyczną, twórczość uliczną i znakomite galerie sztuki. To też miejsce prezentacji i ścierania się politycznych poglądów, kontrastów społecznych, różnorodności kulturowej i etnicznej.

To moja trzecia podróż do Barcelony, dlatego tym razem zawędrowałam na wzgórze Montjuïc, odwiedziłam Tarragonę, zdobyłam szczyt Sant Jeroni w górach Montserrat, spacerowałam barcelońskim wybrzeżem odkrywając Rambla del Poblenou, „od kuchni” poznawałam dzieła A. Gaudiego i A. Tàpiesa, a nawet odświeżyłam mój hiszpański żywiąc nadzieję, że jeszcze tu wrócę.

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój  w ramach programu POWER

Anna Jakubiuk


 

W lipcu 2018 roku wzięłam udział w kursie pt: Classroom Management Solutions for Teachers: new methodologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies. Szkolenie odbyło się w Nafplio, w Grecji. Tygodniowe spotkanie miało na celu wyposażenie nauczycieli w umiejetności skutecznego zarządzania klasą, w której atmosfera zachęca do uczestnictwa i zaangażowania w naukę.

W czasie kursu wraz z innymi uczestnikami dzieliliśmy się swoimi refleksjami oraz obserwacjami scenariuszy przypadków, które wydarzyły się w naszych szkołach. Podejmowaliśmy dyskusje oraz proponowaliśmy rozwiązania najczęstszych problemów w klasie bazując na wzajemnym know-how. W czasie kursu poznałam nowe strategie prowadzenia klasy, ale także odświeżyłam wiedzę dotyczącą tworzenia zasad w klasie, dostarczania jasnych instrukcji, monitorowania funkcjonowania klasy jako grupy i rozwijania relacji. Bardzo ważną kwestią było zagadnienie zachęcania uczniów do refleksji nad własnym zachowaniem w klasie.

W czasie kursu poruszone zostały kwestie prowadzenia klas wielokulturowych, co jest wielkim wyzwaniem w obliczu mierzenia się z kwestią obecności uchodźców w europejskich szkołach. Prowadzący tłumaczyli w jaki sposób stworzyć program nauczania odpowiedni zarówno dla rodzimych, jak i nierodzimych studentów, jak radzić sobie z barierami językowymi i komunikacyjnymi, a także w jaki sposób pomóc uczniom wchodzić w interakcję w sposób produktywny; niezależnie od ich przynależności kulturowej.

W czasie szkolenia umówiliśmy różne podejścia do uczenia się uczniów. Zastanawialiśmy się w jaki sposób wybierać właściwe strategie nauczania. Niezwykle ważną częścią kursu były warsztaty, w czasie których pracowaliśmy nad świadomością swojego podejścia do nauczania i bycia częścią większego zespołu – Grona Pedagogicznego. W czasie kursu uczyliśmy się jak zapobiegać stresowi, regulować emocje, jak korzystać z asertywności, aby odpowiednio reagować na potrzeby uczniów i ich rodzin.

Nieodłączną częścią szkoleń pozostaje zwiedzanie oraz poznawanie kultury kraju, który odwiedzamy. W ramach szkolenia obejrzeliśmy sztukę mistrza komedii Arystofanesa „Plutos” wystawioną po grecku (z angielskimi napisami w tle) w antycznym teatrze w Epidauros. Odwiedziliśmy również dwie wyspy: Spetses oraz Hydrę, na których zwiedziliśmy lokalne muzea.

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach programu POWER.

Kaja Surman


 ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ – BARCELONA

„Web Solutions for the Classroom”

W dniach 14-18 sierpnia 2017 r. wzięłam  udział w międzynarodowym szkoleniu w Barcelonie. Tematem kursu było „Web Solutions for the Classroom”. Podczas zajęć zapoznawaliśmy się z różnymi programami i aplikacjami mobilnymi, które służą uatrakcyjnieniu zajęć lekcyjnych oraz wspomagają zapamiętywanie przerobionego materiału dydaktycznego. Należą do nich: Facebook, Instagram, Pinterest, You Tube, Tagul, Kahoot, Google resources, Flubaroo, WordPress, Studystack, Tackk, Quizizz, Prezi. Niektóre z tych programów były już mi znane, ale dowiedziałam się jak można je zastosować na moich lekcjach. Praca zwykle odbywała się w grupach i tak z koleżanką z Węgier zrobiłyśmy prezentację w programie Prezi nt. naszego szkolenia :      https://prezi.com/view/WgfpKqio4kAt5NqYcngu/

Zajęcia prowadzone były w języku angielskim, miałam okazję wykorzystać świeżo zdobytą wiedzę w praktyczny sposób, wykonując polecenia prowadzącej zajęcia, tak jak uczniowie w szkole. Pracowaliśmy w małych, międzynarodowych grupach, co sprzyjało poszerzeniu zasobu słownictwa i nabyciu swobody komunikacji w języku angielskim wszystkich uczestników, jak też wymianie doświadczeń.

Jednak nie samą pracą żyje nauczyciel w Barcelonie. Oprócz zajęć, aktywnie uczestniczyliśmy w poznawaniu tradycji, kultury i obyczajów Hiszpanii. Nieobce są mi  teraz hiszpańskie tapas i paella.

W wolnym czasie poznawaliśmy z uczestnikami szkolenia też wiele atrakcji turystycznych. Barcelona przywitała nas przede wszystkim piękną pogodą i bajkową architekturą. Naszym pierwszym celem był Park Guell, nieukończone dzieło Antonio Gaudiego. Ten wybitny Katalończyk uważany był za wnikliwego obserwatora natury, dla którego przyroda była natchnieniem w tworzeniu baśniowych dzieł architektonicznych. Park Guell to miejsce, gdzie można spotkać kolorowe figurki smoków, bajecznych zwierząt, postaci mitologicznych, a przede wszystkim jaszczurkę – symbol Barcelony. Kolory, kształty, elementy architektoniczne, które stapiają się z egzotyczną przyrodą, przyprawiają o zawrót głowy. Patrząc na to dzieło, nasuwa się myśl jak bardzo kreatywny musiał być ten wybitny Katalończyk. Ja natomiast zadzierałam głowę także w niebo, ponieważ nad nami, miedzy koronami różnych drzew latały zielone, krzykliwe papugi. Widok osobliwy, ale według mnie trafnie wpisujący się w koncepcję architektoniczną Gaudiego.

Kolejnym kawałkiem tortu, jakim są dzieła Gaudiego rozrzucone w Barcelonie, jest najsłynniejszy i wciąż nieukończony kościół – La Sagrada Familia. Budowę świątyni rozpoczęto w 1882 roku i trwa ona do dnia dzisiejszego. Kościół ten zadziwia i zachwyca swoim ogromem, kształtem i niesamowitą symboliką. Elementów symbolicznych, zaklętych w kamieniu jest tu tyle, że na odczytanie każdego z nich potrzeba sporo cennego, wolnego czasu. Jak się dowiedzieliśmy, budowla ta, miała być według Gaudiego „kazaniem w kamieniu”. Uważam, że cel ten, choć monument wciąż jest placem budowy, został już osiągnięty. Podczas zwiedzania poddano nam na myśl pomysł, że świątynia to także miejsce, gdzie nauczyciel może poprzez kształcenie pełnić rolę animatora czasu wolnego ucznia. Barcelona posiada wiele interesujących  miejsc, które warto zwiedzić – opuszczałam to miejsce z uczuciem niedosytu i głębokim przekonaniem, że jeszcze tu wrócę ;-)

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój  w ramach programu POWER

Grażyna Malczyk



ICT and Free Web Tools in Education 2nd Edition 2017

Another way to teach and to learn

FE_EWT_POZIOM-Kolor      FE_WER_POZIOM-Kolor

W sierpniu 2017r. uczestniczyłam w tygodniowym szkoleniu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Miał on miejsce w Portugalii w niewielkiej miejscowości Almada, tuż pod przepiękną Lizboną. Kurs zorganizowany był przez Escola Secundária Emídio Navarro.

Tematem mojego szkolenia były nowoczesne technologie, które wprowadzają innowacje do klas w szkole oraz pomagają zbliżyć nauczanie j. angielskiego do pędzącej wirtualnej rzeczywistości.

Koordynatorem kursu i jednocześnie jednym z prowadzących był Rui Baltazar, trener i nauczyciel informatyki, który oprowadzał nas po świecie Web 2.0 Tools: Prezi, Voki, Plickers oraz innych aplikacjach. Zajęcia miały charakter teoretyczno-praktyczny. Po każdym wprowadzeniu nowej technologii mieliśmy szanse sami je wypróbować i sprawdzić jak zadziałają na zajęciach w szkole. Innymi wykładowcami podczas kursu byli: Teresa Pombo, Neuza Pedro, z którą spotkaliśmy się na Uniwersytecie w Lizbonie, Mauro Gentile, Vania Ramos oraz Joao Mouro. Odbyliśmy szkolenia w zakresie Google Maps oraz ‘gamification.’

Pierwszego dnia przywitały nas urocze souveniry przygotowane przez organizatora, w których znalazły się produkty typowo portugalskie. Podczas szkolenia razem z uczniami zwiedziliśmy szkołę w Almadzie gdzie poznaliśmy system edukacyjny w Portugalii. Spacerowaliśmy również uroczą historyczną częścią Lizbony oraz Almady, odwiedziliśmy lokalną winiarnię, manufakturę ręcznie malowanych kafelek Azulejo, a na koniec mieliśmy szansę doświadczyć koncertu Fado na żywo. Codziennie poznawaliśmy prawdziwą kuchnię portugalską pełną owoców morza i oliwek oraz podziwialiśmy urokliwe krajobrazy.

Pobyt w Portugalii uważam za udany. Dużo się nauczyłam i poznałam ciekawych nauczycieli z różnych zakątków Europy. Zaznałam też portugalskiej gościnności oraz odkryłam piękno tego kraju. Szczerze polecam to szkolenie! Obrigado!

Joanna Bulik


 IMG-20170828-WA0018 (Copy)

Praca z dziećmi to wyzwanie. Nasi uczniowie są coraz bardziej ciekawi świata, nastawieni na nowe doświadczenia, chętni do nauki poprzez zabawę i eksperymenty. Nauczyciel musi rozwijać swoje kompetencje zawodowe, żeby w pełni wykorzystać potencjał i sprostać oczekiwaniom swoich małych podopiecznych. Dzięki Europejskiemu  Funduszowi Społecznemu, Programowi Operacyjnemu Wiedza Edukacja Rozwój, miałam możliwość uczestniczenia w kursie  Language Learning, Fun & Games: Methodology for Primary School, czyli w skrócie gry i zabawy na lekcjach języka angielskiego. Kurs odbył się w siedzibie Executive Training Institute Malta (ETI ).  Uczestnikami, oprócz Polaków, byli Hiszpanie, Włosi, Słoweńcy, Bułgarzy. W takim międzynarodowym gronie, w trakcie tygodniowego kursu, wymienialiśmy się doświadczeniami, testowaliśmy gry i zabawy, które zaproponowała nam nasza nauczycielka Tessie Bezzina oraz uczyliśmy się jak wykorzystywać najnowsze technologie na lekcjach języka angielskiego. Poznaliśmy programy Voki, Fotobabble, Storybird, Popplet itp., które możemy wykorzystać na lekcjach. Po zajęciach wspólnie odkrywaliśmy krajobrazy, kulturę i historię Malty. W sierpniu przed rozpoczęciem roku szkolnego, z radością mogłam podzielić się zdobytą wiedzą z nauczycielami języka angielskiego pracującymi w Szkole  Marzeń przy ulicy Zielonej i Okrężnej.


Marta Kamińska-Wójcik


Social Media in the Classroom

W lipcu 2017 w ramach unijnego projektu Power uczestniczyłam w szkoleniu dla nauczycieli zorganizowanym przez Europass w sercu Katalonii, Barcelonie.

Kurs „Social Media in the Classroom” poświęcony był stosowaniu nowoczesnych technologii na zajęciach w szkole. Dzięki ogromnej wiedzy praktycznej i niestandardowemu podejściu do serwisów społecznościowych naszej prowadzącej, Marty Mandolini, wraz z innymi nauczycielami mogliśmy się przekonać jak użytecznym narzędziem może być na zajęciach Youtube, Facebook, Pinterest czy Edmodo.

W trakcie zajęć mieliśmy okazję niejednokrotnie przećwiczyć użycie omawianych narzędzi. Ponadto Marta świetnie integrowała naszą polsko – bułgarską grupę. Dzięki wyjazdowi mogliśmy również poznać różnice w systemach edukacyjnych w różnych krajach oraz wymienić spostrzeżenia i nawiązać współpracę.

Aleksandra Grobelna


ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ – PARYŻ

FE_EWT_POZIOM-Kolor  FE_WER_POZIOM-Kolor

W dniach 26 czerwca – 7 lipca 2017r. uczestniczyłam w kursie: „Formation: Professeurs de Francais Langue Etrangere”(„Szkolenie dla nauczycieli języka francuskiego”) w Paryżu, jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Kurs odbył się w siedzibie szkoły France Langue zajmującej się nauczaniem języka francuskiego jako języka obcego oraz oferującej szkolenia dla nauczycieli. Szkoła znajduje się w samym centrum Paryża, dwa kroki od katedry Notre-Dame.

Uczestnikami kursu, byli nauczyciele języka francuskiego przybyli z krajów Unii Europejskiej, takich jak Polska, Węgry, Słowacja, ale nie tylko. W szkoleniu brali udział również koledzy za Stanów Zjednoczonych, Maroka i Meksyku. Zajęcia były prowadzone przez bardzo doświadczoną i niezwykle sympatyczną nauczycielkę Cynthię Arnaud. Podczas kursu dowiadywaliśmy się jak wykorzystywać materiały autentyczne (dzieła sztuki, piosenki, reklamy itd) na lekcjach języka francuskiego. Przedstawione nam również zostały ćwiczenia, gry oraz strony internetowe, które na pewno urozmaicą lekcje w naszej szkole. Mieliśmy również okazję obserwować zajęcia prowadzone przez nauczycieli szkoły France Langue.

W przerwach pomiędzy zajęciami organizatorzy kursu zapewnili nam zwiedzanie Paryża, projekcje filmów francuskich oraz wyjścia do teatru.

Justyna Szafarczyk
Nauczyciel języka francuskiego


Wiedza Edukacja Rozwój

Nowy obraz

W lipcu 2016 roku uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Odbył się on w Wielkiej Brytanii w mieście Gloucester. Wśród interesujących zabytków miasta wymienić należy pochodzący z XIX wieku port (ang. The Dock) wraz z magazynami oraz doskonale zachowaną średniowieczną katedrę wyróżniająca się na tle miasta swą 68 metrową wieżą.

Tematem mojego kursu były metody nauczania dla uczniów szkoły podstawowej stosowane w nauczaniu dwujęzycznym (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Kurs zorganizowany został przez International Study Programmes.

Główną cześć kursu prowadziła Silvana Rampone specjalizująca się w nauczaniu dwujęzycznym, ambasadorka programu eTwinning we Włoszech, współautorka książki „Cross-curricular Resources for Young Learners”. Zajęcia z Silvaną miały charakter głównie praktyczny, my – nauczyciele wcieliliśmy się w rolę uczniów. Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Zajęcia prowadzone były w sposób uporządkowany, poznane metody i techniki nauczania zostały nazwane i omówione.
Obyły się też zajęcia na których omówiony został system edukacji w Wielkiej Brytanii oraz warsztaty językowe.

Odwiedziłam dwie angielskie szkoły podstawowe: Innsworth Junior School oraz Bourton on the Water Primary Academy. Uczniowie w placówkach, które odwiedziłam byli zdyscyplinowani i kulturalni. Codziennie spędzali dużo czasu na zewnątrz co skutkowało tym, że na lekcjach pracowali w dużym skupieniu. Pozytywnie odebrałam też codzienne „school assembly” czyli spotkanie uczniów i nauczycieli wraz z asystentami, mające na celu podzielenie się przeżyciami, informacjami i punktem widzenia na różnorodne tematy częściowo lub wcale niezwiązane z obowiązkowym programem nauczania. Na jednym „apelu” w którym uczestniczyłam tematem przewodnim były negatywne emocje, na drugim pani z lokalnej biblioteki przedstawiła ofertę na lato – głównie konkursy, które miały na celu skłonić dzieci do czytania książek w wakacje.

Pobyt w Wielkiej Brytanii uważam za udany. Dużo się nauczyłam i poznałam ciekawych nauczycieli z różnych zakątków Europy. Zaznałam też brytyjskiej pogody, czyli jak mówią Brytyjczycy – przeżyłam cztery pory roku w jeden dzień.


 Technology in education

Nowy obraz

Latem 2016 roku z Grecji na Kretę płynęły statkiem rzutniki, laptopy i inne pomoce dydaktyczne. To wykładowcy Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach uciekali z obrzydliwie gorącego miasta na ciepłą, malowniczą wyspę. Grupa wykładowców – entuzjastów z Grecji założyła kilka lat temu swoją szkołę, w której wprowadzili innowacyjne metody nauczania. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się z nami – kursantami zajęć pt: Technology in education.

Jak uczyć nowoczesnymi metodami skoro egzaminy wciąż sprawdzają wiedzę w sposób tradycyjny? Podobno 46% nauczycieli uważa, że do wykonania zadania domowego jest potrzebny komputer. Prawdopodobnie 94% starszych uczniów regularnie korzysta z Internetu wykonując pracę domową. Czy jest jeszcze w szkole miejsce na tradycyjne metody nauczania? Wiele zawodów wykonywanych obecnienie istniało jeszcze 10 lat temu. Czy można założyć, że przygotowujemy naszych uczniów do wykonywania zawodów, których nazw jeszcze nie znamy?Nasze zmagania z odpowiedzią na te i inne pytania rozpoczęliśmy od zapoznania się z krótkim filmem. Zachęcam do obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=Ax5cNlutAys

 

Na Krecie czuć historię. Spogląda na człowieka niemalże z każdego miasta, miasteczka, wsi. Wyobraź sobie, że zabytki, które oglądasz, mogą mieć nawet 6 tysięcy lat! Ile jest takich miejsc w Europie, w których możesz spotkać fragmenty przeszłości tak stare, jak te na Krecie?Podobno w Knossos mieszkał Minotaur – pół byk, pół człowiek. Okoliczni mieszkańcy regularnie słyszeli dobiegające z pałacu ryki byka. Bardzo szybko powstała więc historia o potworze mieszkającym w pałacu. Według niektórych badaczy były to odgłosy towarzyszące składaniu ofiar z tego zwierzęcia podczas ceremonii pogrzebowych.

I taka właśnie jest Kreta – wyspa, która tonie w morzu historii, legend i mitów.

Udział w szkoleniu został zorganizowany ze środkówEuropejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

Kaja Surman, 

Nauczyciel historii


Doskonalenie warsztatu nauczyciela

                                                             FE_EWT_POZIOM-Kolor  FE_WER_POZIOM-Kolor-01-1

W sierpniu 2016 r. wzięłam udział w szkoleniu „ Spice upyourteachingIdeas” w ośrodku szkolenia nauczycieli ETI na Malcie- jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Ośrodek ETI czyli Executive Training Institute, znajduję się mieście St. Julian’s na północnym wybrzeżu Malty. Miejscowość ma typowo miejski charakter, mimo tego, że kiedyś było niewielką wioską rybacką.

Kurs był skoncentrowany głównie na wzbogaceniu warsztatu nauczyciela o nowe techniki nauczania. Zajęcia dotyczyły między innymi wykorzystania tradycyjnych metod i technik nauczania, jak i zapoznanie z tymi nowoczesnymi. Niezaprzeczalną wartością kursu była możliwość poznania i wymiany doświadczeń z nauczycielami innych krajów europejskich: Danii, Finlandii, Albanii, Niemiec, Chorwacji, Austrii.

 

Malta, chociaż jest niewielkimkrajem, obfituje w wiele interesujących miejsc. Organizatorzy kursu zapewnili wycieczki do różnych zakątków na wyspie. I tak zwiedziłam między innymi stolicę kraju- Vallettę; wyspę Gozo i Blue Lagoon oraz średniowieczne miasto Mdina.

Aleksandra Wróbel


Empowerment in ICT: Making use of making use of technology tools

FE_WER_POZIOM-Kolor-01 (1) FE_EWT_POZIOM-Kolor

W dniach 11-15 lipca 2016r. uczestniczyłam w kursie:”Empowerment in ICT: Makinguseof technologytools”(„Stosowanie nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych na lekcjach języka angielskiego”) na Malcie, jako beneficjentka Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).Kurs odbył się wsiedzibie Executive Training InstituteMalta (ETI ) w dzielnicy St. Julians. Szkoła znajduje się w samym sercu St. Julians, w pobliżu licznych kawiarni, sklepów i restauracji. Zajęcia odbywały się w nowoczesnych, klimatyzowanych salach wykładowych wyposażonych w doskonałe pomocenaukowe.

Uczestnikami kursu, oprócz Polaków, byli Hiszpanie, Bułgarzy, Francuzi oraz Irlandczycy. Zajęcia były prowadzone przez nauczyciela z wieloletnim doświadczeniem Mario Cordina. Podczas kursu doskonaliłam warsztat tworzenia stron internetowych, blogów, teledysków, tworzenie Avatara,tworzenie WIKI oraz projekty WIKI. Przedstawione nam również zostały ćwiczenia oraz strony internetowe, które na pewno urozmaicą lekcje języka angielskiego: ćwiczenia wielokrotnego wyboru, łączenie wyrazów, uzupełniania tekstów/luk.

W przerwach pomiędzy zajęciami organizatorzy kursu organizował dla nas wycieczki krajoznawcze. Dla mnie Malta to przede wszystkim błękitne morze, skaliste wybrzeże, wąskie ulice, brytyjska atmosfera i bliskość wszystkich ciekawych miejsc. Zwiedziłam plaże w Mellieha orazGolden Bay, stolice Valettę (centrum historyczne z największą liczbą różnych zabytków, instytucji, restauracji i sklepów), Rabat (gdzie znajdują się katakumby Św. Pawła), Mdinę (dawna stolica Malty średniowieczne miasto z wąskimi, cichymi uliczkami, położone na wzgórzu, skąd roztacza się szeroki widok na wyspę).

Julita Węgrzyn

Nauczyciel języka angielskiego w gimnazjum


Poznać angielski system edukacji

FE_WER_POZIOM-Kolor-01 (1)FE_EWT_POZIOM-Kolor

W lipcu 2016 r. wziąłem udział w szkoleniu „Understanding UK education system” („Zrozumieć/pojąć system edukacji Zjednoczonego Królestwa”) w Plymouth, na południu Anglii – jako beneficjent Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Językiem roboczym był angielski.

Precyzyjnie rzecz ujmując, szkolenie dotyczyło systemu edukacji Anglii, a nie całego Zjednoczonego Królestwa (organizacja oświaty w Wielkiej Brytanii jest w dużej mierze zdecentralizowana, również na poziomie krajów wchodzących w skład Królestwa). Towarzyszyli mi nauczyciele oraz dyrektorzy z Finlandii, Portugalii, Turcji i Hiszpanii. Szkolenie miało charakter zarówno teoretyczny (m. in. poznawanie struktury oświaty angielskiej, zarządzanie zmianą, nakreślenie sytuacji uczniów ze środowisk imigranckich i uchodźczych), jak i praktyczny (wizje lokalne w 3 szkołach). Międzynarodowe środowisko zaś sprzyjało szerszej wymianie doświadczeń.

Zasadniczo na system edukacji składają się 2 etapy nauczania: szkoła podstawowa – 6 lat) i średnia, ewentualnie college – 7 lat. Uczniowie rozpoczynają naukę w wieku 5 lat (w niektó6rych szkołach nawet 4), kończą jako 18-latkowie.

W większym stopniu niż w Polsce rozwinięty jest system kształcenia zawodowego, w tym stażu pracowniczego/praktyk („apprenticeship”). Angielska oświata charakteryzuje się również dużym zróżnicowaniem rodzajów szkół. W samym tzw. nurcie głównym („mainstream”) są szkoły gminne, mające sponsorów, fundacyjne itd. Do tego należy dodać tzw. akademie oraz szkoły prywatne. Te ostatnie mają bardzo dużą – w porównaniu do polskich uregulowań – autonomię, np. nie obowiązują je rządowe podstawy programowe, nadzór pedagogiczny jest ograniczony do minimum. Aż 7% procent angielskich uczniów uczęszcza do szkół prywatnych.

Uczniowie mają obowiązek noszenia mundurków. Od najmłodszych lat duży nacisk kładziony jest na rozwijanie samodzielności, przygotowywanie do dorosłego życia. W szczególności angielska szkoła podstawowa charakteryzuje się silnie rozwiniętą funkcją opiekuńczą (pozostałości państwa opiekuńczego?), co nie zawsze i wszędzie daje się pogodzić z wysokim poziomem nauczania.

Anglicy mają duże doświadczenie w zakresie integrowania dzieci imigrantów oraz uchodźców z brytyjskim społeczeństwem. Jest to element programu, mającego na celu wychowanie dobrych obywateli, którym objęte są prawie wszystkie szkoły w Anglii.

Miałem okazję porozmawiać m. in. z 11-letnią Pauliną, która przyjechała wraz z rodzicami do Wielkiej Brytanii na początku roku szkolnego. Dziewczynka nie tylko dobrze sobie radzi z matematyką lub przyrodą, ale również bardzo dobrze opanowała w tak krótkim czasie j. angielski. Jest to zasługa nie tylko ambitnej Polki, ale również angielskich nauczycieli, którzy prowadzą specjalne zajęcia dla Pauliny oraz dzieci innych imigrantów. Ponadto szkoła angielska zatrudnia dużo asystentów nauczyciela, co ułatwia indywidualizowanie procesu dydaktycznego. Na marginesie, polskie dzieci cieszą się opinią pracowitych i ambitnych uczniów.

Szacuje się, że nawet 50 tys. naszych Rodaków zamierza powrócić z Wielkiej Brytanii do Polski. Jeśli tak się stanie, polska szkoła stanie przed wyzwaniem włączenia dzieci, które wcześniej uczęszczały do szkoły na Wyspach, do naszego systemu kształcenia. Doświadczenia Anglików mogą być wówczas bardzo przydatne.

Kazimierz Stankiewicz

Dyrektor Szkół