TRE®

Bez tytułu

Za drzwiami Sali nr 101

    Jest takie miejsce w Szkole Marzeń, z którego wchodzisz do Świata, w którym nie ma złych emocji. Dowiadujesz się, że wszystkie są ważne i pokazują Ci, czego potrzebujesz.  Złość, smutek, a może radość? Co teraz czujesz?
Uczniowie czasami zastanawiają się, jak „wyłączyć” emocje wchodząc na lekcje. Zapomnieć o kłótni z przyjaciółką, albo o słabej ocenie z matematyki wraz z dźwięczącym dzwonkiem. Nie zapominaj! Pozwól ciału przeżyć tę emocję! Zaakceptuj, przyjmij i zapytaj: po co przyszła? I co chce Ci przekazać?
Biegniemy, biegniemy, a do mety wciąż mamy daleko… Warto na chwilę zatrzymać się, przyjrzeć się ciału i pozwolić mu na drżenia, aby pozbyć się tego, czego ma w nadmiarze i co już mu nie sprzyja. Taką szansę dają nam zajęcia, które prowadzone są w Szkole Marzeń  przez Polskie Stowarzyszenie TRE® pod przewodnictwem Lucyny Kostkowskiej – zaawansowanej TRE® Providerki. Zajęcia prowadzą wyjątkowe i profesjonalne providerki Panie: Roberta Czarnecka, Renata Oczkowska, Joanna Zawadzka – Mróz, Beata Machnikowska, Natalia Śliwowska.
W spotkaniach mogą brać udział Uczniowie, Rodzice oraz Nauczyciele. Zajęcia dają nam proste i użyteczne narzędzie, które uczy nas jak radzić sobie ze stresem   i napięciem w ciele w prosty i bezpieczny dla nas sposób.
Swoimi przemyśleniami na temat TRE® podzieliła się ze mną jedna z Uczennic klasy 7 SP. Poniżej zamieszczam jej wypowiedź:

„Podczas zajęć zawsze zaczynaliśmy od rozgrzewki, która miała nas uspokoić, następnie rozmawialiśmy o tym jak nam minął dzień/tydzień i czy odczuwaliśmy stres? Kładliśmy się na materacach i rozluźnialiśmy się przy relaksującej muzyce (typu: dźwięki wodospadu, burza). Również podczas leżakowania robiliśmy parę ćwiczeń rozluźniających. Zajęcia odbywały się w bardzo przyjemnej i spokojnej atmosferze. Bez problemu można było się rozluźnić, bardzo pomagało mi to ze stresem, który dość często mi towarzyszy. Takie zajęcia mogą bardzo pomóc osobom spiętym i zestresowanym oraz takim, którzy potrzebują chwili relaksu, ciszy i spokoju (…).
Ciało bardzo się rozluźnia i można podczas ćwiczeń zaobserwować wibracje, najczęściej nóg, i dla mnie są one bardzo przyjemne. Chciałabym napisać coś od siebie: jestem osobą podatną na stres oraz spiętą, ale po tych zajęciach naprawdę ten stres się uspokoił”.

Sala lekcyjna – przestrzeń sprzyjająca uczeniu się

    Sala nr 101 jest również przestrzenią sprzyjającą uczeniu się. Inspiracją do utworzenia takiego miejsca były nasze własne doświadczenia w pracy z uczniami z dysleksją, kinestetykami, ze stwierdzonym Zespołem Aspergera lub innymi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Komfort uczenia się jest niezwykle istotnym elementem procesu zdobywania wiedzy.
Korzystanie z tak urządzonej przestrzeni umożliwia nauczycielowi wyjście spoza strefy biurka w stronę uczniów. Nauczyciel może zajmować miejsce w jednej ze stref wchodząc w interakcje z Uczniami i przebywając wraz z nimi w wydzielonych strefach. Osoba dorosła przestaje być już pasem transmisyjnym, który przekazuje Uczniom gotowy zestaw wiedzy, informacji, faktów i informacji do zapamiętania. Zamiast tego, Nauczyciel bierze udział w procesie uczenia się nie tylko jako świadek – sam staje się jego uczestnikiem.
Ta idea zakłada organizację sali lekcyjnej, w której wyodrębniamy cztery sekcje:
a)    Pracy grupowej: kanapa, pufy, sofy. Uczniowie samodzielnie mogą kreować swoją przestrzeń.
b)    Przestrzeni wspólnej: stół. W tej części możemy organizować debaty, dyskusje, podsumowanie lekcji, współpracę większej ilości uczniów, planowanie projektów.
c)    Wypoczynku/relaksu: materace, poduszki, koce. Nazwa tej sekcji jest niefortunna, ponieważ w tym miejscu Uczniowie mogą oddawać się lekturze tekstu w dowolnie wybranej przez siebie pozycji, mogą przyjrzeć się swobodnie wykonanej przez siebie pracy, przemyśleć coś, lub przygotowywać się do dalszego wykonywania zadań. Wykorzystanie tej części zależy od naszego pomysłu na lekcję.
d)    Nauki w ciszy/strefy wyciszenia: ławki pod ścianą z lampkami. Miejsca przygotowane dla Uczniów, którzy z różnych przyczyn wolą pracować w pojedynkę, potrzebują chwili na odseparowanie się od grupy lub nie mogą nie skupić w obecności większej ilości osób. To miejsce wykorzystamy także w sytuacji, w której chcemy, aby Uczeń pracował nad danym zagadnieniem samodzielnie.
Sala sprzyjająca uczeniu się daje nam wiele możliwości. Wszystko zależy, czy chcemy, aby uczniowie komunikowali się ze sobą, czy pracowali samodzielnie. Ustawienie w kręgi, półkola i podkowy sprzyja budowaniu przyjaznej atmosfery, ułatwia kontakt wzrokowy i prowadzenie dyskusji oraz debat, a przede wszystkim: sprzyja koncentracji grup na zadaniu.

Uczeń, który jest zintegrowany z salą lekcyjną, traktuje Szkołę jak swój drugi Dom. W końcu spędza w niej tyle czasu! Warto zadbać, żeby czuł się tam dobrze i bezpiecznie. Opisana przestrzeń ułatwia budowanie relacji Ucznia z Nauczycielem. Swobodny zakres ruchu, praca w wygodnej pozycji, nauka na podłodze, a może pod ciepłym kocykiem? Doceńmy naukę w ruchu. Łatwiej pracuje się z uczniami, którym pozwalamy czuć się swobodnie i pracować w takiej pozycji, w jakiej jest im wygodniej. Zgadzajmy  się na naukę na podłodze, na stojąco, nie stosujmy zwrotów:  „bez wygłupów”. Doceńmy znaczenie „ruchu” w nauce! Komfortowe warunki sprzyjają zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu zainteresowań i budowaniu relacji.

Kaja Ruszkowska

http://tre-pomagamy.pl/projekt-tre-w-szkole-edycja-szkola-marzen/