LEKCJE DOŚWIADCZALNE

Podczas szkolenia, w którym miałam okazję uczestniczyć w lipcu tego roku, poznałam niezliczoną ilość przykładów, jak można w sposób interesujący wprowadzić zagadnienia z dziedziny fizyki, chemii i biologii, na lekcjach z uczniami najmłodszymi.

I tak na na lekcjach dwujęzyczności w klasach 1-3 szkoły podstawowej przeprowadzane są lekcje doświadczalne m. in.: „Homemade butter”, „Air”; „I brush my teeth every day”; „Floating Eggs”; „Oil and water”; „Invisible Ink”; „ Straw in a potato”.

Przy tego typu zajęciach najważniejsze jest zaangażowanie wszystkich uczniów w eksperymenty. Dzieciom o wiele łatwiej jest zrozumieć wtedy niełatwe zagadnienia takie jak: ciśnienie, powietrze i jego właściwości, gęstość. Równocześnie poznają nowe, często bardzo trudne słownictwo w języku angielskim i ćwiczą struktury gramatyczne.

 

„SZKOŁA MARZEŃ” W PEKINIE

                 30 listopada grupa 13 uczniów dzięki ogromnemu wsparciu Sponsorów, w tym również Szkoły Marzeń, wyruszyła do Pekinu aby reprezentować Szkołę i Polskę na Azjatyckiej Olimpiadzie Kreatywności.

Była 6.40 w poniedziałek, kiedy wsiedliśmy do samolotu na Lotnisku Chopina w Warszawie.   Przed nami   6000 km podniebnej żeglugi. Mimo wczesnej godziny wylotu i długiej podróży wszystkim dopisywały humory.  Cel był jeden-Pekin.

Po wielu przygodach i nieoczekiwanych sytuacjach w końcu dotarliśmy. Była 12.45  w środę, kiedy to nasz samolot „usiadł” na płycie lotniska w Beijing. Radość drużyn i opiekunów nie miała końca. Pekin przywitał nas pięknym słońcem oraz wcześniej nieznaną egzotyką.  A to dopiero początek…

Z lotniska udaliśmy się do naszego Hotelu. A tam pierwsi prawdziwi Chińczycy, pierwszy chiński posiłek i pierwszy „chiński” sen.  Wszystko co chińskie  do tej pory było nam obce. Przed nami 6 dni na poznanie kultury tego niezwykłego kraju.

Pierwsze dni pobytu poświęciliśmy na zwiedzanie. Zobaczyliśmy m.in. Mur Chiński, Zakazane Miasto, Plac Niebiański, Świątynię Nieba, Muzeum Jedwabiu, Muzeum Jedeitu.  Wzięliśmy również udział w warsztatach parzenia herbaty. To tylko niektóre z najważniejsze miejsc w Pekinie, które udało nam sie zobaczyć.  Byliśmy pod wielkim wrażeniem tego magicznego miasta i to co zobaczyliśmy na pewno na długo zostanie nam w pamięci.  Godziny spędzone  na odkrywaniu tego jakże innego świata okazały sie być jedynie preludium do tego co przed nami-Azjatycka Olimpiada Kreatywności.
Już sama Ceremonia Rozpoczęcia Olimpiady zapowiadała, że będzie to dla nas i pozostałych 2 tys. osób  niezwykłe wydarzenie. Na Olimpiadzie  spotkało się ok. 500 drużyn chińskich i 30 drużyn międzynarodowych z całego świata w tym nasze  dwie drużyny. Trzy dni Olimpiady przyniosły wiele emocji. Najważniejsze  dla nas były jednak  dwa zadania: Wyzwanie Specjalne i Wyzwanie na Już. Obie drużyny  w pocie czoła przygotowywały swoje rozwiązania aby zaprezentować się jak najlepiej. Ich kreatywność i niezwykłe zaangażowanie przyniosły efekty. Drużyna The Olgonators pod okiem Olgi Góreckiej zajęła I miejsce w Wyzwaniu Specjalnym, natomiast drużyna Green Dream  Iwony Puczki wywalczyła I miejsce w Wyzwaniu na Już.  BRAWO DRUŻYNY:)
W trakcie Olimpiady uczniowie nawiązali wiele nowych znajomości. Ich otwartość, serdeczność i doskonałe umiejętności językowe były widoczne na każdym kroku. BRAWO ANGLIŚCI :) Wasza praca nie poszła na marne. A nowe przyjaźnie międzynarodowe to dla uczniów niezwykłe przeżycie.

Emocje związane z Azjatycką Olimpiadą Kreatywności pewnie długo nie opadną. Czas jednak nieubłaganie szybko płynie.  Bogatsi o nowe doświadczenia, które wcześniej wydawały się nie do osiągnięcia wracamy do domu.

Azjatycka Olimpiada Kreatywności zdobyta!  BRAWO MY:)

Zapraszamy do galerii zdjęć. Liczymy, że krótka fotorelacja pozwoli wszystkim choć na chwilę znaleźć sie z nami w Pekinie.

SOT
Z radością informujemy, że nasza szkoła otrzymała tytuł „Szkoły Odkrywców Talentów”. Bogata oferta zajęć dodatkowych oraz liczne sukcesy naszych uczniów, przyczyniły się do otrzymania wyróżnienia.
Prywatna Szkoła Podstawowa nr 72 „Szkoła Marzeń” znajduje się na polskiej mapie Szkoły Odkrywców Talentów

www.ore.edu.pl/odkrywamytalenty

 

„Patrz tam gdzie inni patrzą i zobacz to,
czego inni zobaczyć nie potrafią”

Clipboard01

W tym Roku Szkolnym  nasi uczniowie  zmierzą się z wyzwaniem udziału w Ogólnopolskiej  Olimpiadzie Kreatywności  „Oczyma wyobraźni”.  Destination Imagination (DI) jest największym na świecie programem dla dzieci i młodzieży zorientowanym na kreatywne rozwiązywanie problemów. Działa w 42 krajach na sześciu kontynentach, 48 stanach Ameryki Północnej oraz w Kanadyjskich prowincjach. Daje możliwość odkrywania i wydobywania niezmierzonych potencjałów dziecięcej wyobraźni. Jest też ekscytującą przygodą, dla tych którzy chcą rozwijać różne zdolności przydatne na całe życie. Przygotowania do Olimpiady w Naszej Szkole  już się zaczęły. Niebawem więcej informacji na ten temat.

Iwona Puczka, Olga Górecka

Językowe supełki

Począwszy od roku szkolnego 2014/2015 uczniowie z klas 1 uczestniczyć będą ,w ramach edukacji wczesnoszkolnej , w projekcie „ Językowe supełki”.
Projekt ten został  oparty na programie autorskim Agnieszki  Skolimowskiej- Gryc  pod tym właśnie tytułem.

Ma on na celu  wstępną diagnozę  logopedyczną, wspomaganie prawidłowej artykulacji u dzieci  i pomoc pierwszoklasistom  z różnego rodzaj  trudnościami w komunikacji werbalnej.
Dzięki ciekawym, logopedycznym zabawom wpłynie  na przezwyciężenie niechęci do mówienia przed większą publicznością i zachęci do wyraźnego i wyrazistego  werbalizowania własnych myśli.
Pomoże w stymulowaniu rozwoju mowy w różnych jej zakresach.
Pod koniec roku dzieci wezmą udział w konkursie logopedycznym
TRUDNE WIERSZYKI, KTÓRE ŁAMIĄ JĘZYKI ,
podczas którego  będą  mogły zaprezentować  utwory własnego autorstwa, pokazujące zawiłości polskiego języka.
Mamy nadzieję, że wszyscy uczniowie kończący klasę pierwszą z łatwością wyrecytują trudne wierszyki , co najmniej tak samo,  jak żonglujący słowem Maciej Stuhr czy Piotr Fronczewski.

http://www.youtube.com/watch?v=t9WB6Ksqnx0

Uczymy się ratować życie.

„Gdyby co dziesiąty mieszkaniec Ziemi potrafił udzielić pierwszej pomocy, ocaliłoby to MILION ludzi rocznie.”

Takim mottem rozpoczęłyśmy cykl zajęć, na których uczymy dzieci klas 0 – 3 podstaw ratowania życia. Akcja ta została zainicjowana przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która przeszkoliła nas nauczycieli kształcenia zintegrowanego w kwestii ratowania życia i dostarczyła potrzebne materiały: fantomy, podręczniki. Dzięki pomocy Fundacji WOŚP prowadzimy w naszej szkole zajęcia , na których uczymy dzieci jak udzielić pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej, która oddycha. W tym celu uczniowie uczą się  jak wezwać pomoc i w jaki sposób ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej. Dzieci poznają również zasady postępowania w sytuacji, gdy człowiek jest nieprzytomny i nie oddycha. Na manekinie trenują wykonywanie wdechów ratowniczych i ucisków klatki piersiowej. Na koniec zajęć każde dziecko otrzymuje podręcznik do nauki pierwszej pomocy. Mamy nadzieję, że dzięki akcji Fundacji WOŚP „Ratujemy i uczymy ratować” uda nam się w ciekawy i atrakcyjny sposób przekazać naszym najmłodszym podstawową wiedzę z zakresu ratowania życia.

Jolanta Koziełło i Aleksandra Baniewicz

 Mój Słownik Ortograficzny

Opanowanie zasad polskiej pisowni nie jest łatwym zadaniem dla uczącego się dziecka ze względu na abstrakcyjność treści oraz długi okres opanowywania umiejętności ortograficznych. Najlepszym sposobem na spełnienie tego wymagania jest uczenie przez zabawę, czyli wzbogacanie procesu nauczania ortografii przez stosowanie różnych ciekawych rozrywek umysłowych, wierszyków, zagadek, rebusów, pomysłowo zilustrowanych ortogramów, itp. Uczniowie klas 3 podczas zajęć ortograficznych ,,Mistrz ortografii” przygotowują własny słownik ortograficzny. Dzięki temu łatwiej przyswajają podstawowe ortograficzne reguły i utrwalają trudne do zapamiętania wyrazy. Uczniowie bardzo chętnie angażują się w wykonanie własnego słownika.

Sylwia Przyborowska

Jestem Europejczykiem -program autorski edukacji społecznej w kształceniu zintegrowanym poszerzony o wiedzę o Europie wykraczającą poza podstawę programową.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej  treści o tematyce europejskiej stały się znaczącym elementem kształcenia dzieci i młodzieży. Należy bowiem uczulić młode pokolenie na fakt, że na świecie żyją ludzie różnych narodowości, o odmiennej kulturze, wyznawcy innych religii. Aby żyć w zgodzie z różnymi państwami powinno się lepiej poznać ich kulturę, obyczaje i szanować ich odmienność. Tylko wtedy jest możliwa wzajemna pomoc, współpraca i przyjaźń między narodami.
Reforma szkolnictwa w podstawie programowej dla pierwszego etapu kształcenia uwzględnia tematykę europejską zawartą w celach i treściach nauczania zintegrowanego. Tematyka europejska ma ścisły związek z tematyką regionalną , ekologiczną i medialną. Stwarza to możliwość zdobycia kompleksowej wiedzy o własnym kraju i innych krajach Europy, poznania ich kultur, przyrody, a także pozyskania informacji o ich wzajemnej  współpracy opartej na zasadach demokracji. Wychodząc naprzeciw reformie oświaty, stworzyłam program Jestem Europejczykiem.
Celem mojego programu jest zapoznanie uczniów z tradycją ,kulturą, historią i  osiągnięciami naszego kraju i innych państw europejskich. Informacje, jakie pragnę  przekazać  są ściśle dostosowane do potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów klas I – III. Przez odpowiednio dobrane metody aktywizujące staram się przede wszystkim pobudzić sferę emocjonalną moich uczniów. Nasze zajęcia bardziej nastawione są na działanie i przeżywanie niż na przyswajanie wiedzy, co jest zgodne z ogólnie przyjęta zasadą w procesie dydaktycznym szkoły podstawowej.
Program jest przeznaczony dla uczniów klas I – III i może być realizowany zarówno
w czasie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, jak i podczas zajęć dydaktycznych, ale również przy okazji imprez okolicznościowych, a także konkursów szkolnych i międzyszkolnych.
Moim pragnieniem jest, aby program pomógł uczniom klas młodszych zrozumieć trudne zagadnienia z zakresu tematyki europejskiej, zachęcił do nauki języków obcych, a także do podróżowania., ale przede wszystkim aby dostarczył wielu przyjemnych przeżyć
i emocji wynikających z poznawania własnego kraju i innych państw Europy.

 Jolanta Koziełło
Inventions Now and Then

zdjęcie nr 1

W ramach projektu na zajęciach języka angielskiego, uczniowie klas 3 opisywali w jaki sposób zmieniły się przedmioty codziennego użytku w przeciągu wielu lat.  Porównane zostały między innymi: lampy, telefony, telewizory, samochody, zegarki, rowery, komputery oraz żelazka. Nasi uczniowie tym razem mogli przynieść przedmioty i je zaprezentować na forum klasy. Kilku uczniów porównywało walkmany, odtwarzacze CD oraz odtwarzacze mp3, jeszcze inni uczniowie porównywali płyty winylowe, płyty CD oraz pendrive. Uczniowie którzy nie mogli przynieść żadnych przedmiotów  robili plakaty ilustrujący wybrane przez siebie przedmioty, a następnie prezentowali je publicznie.  Prace naszych uczniów można podziwiać w korytarzu klas 1-2.

Santa’s Diet

zdjęcie tytułowe nr 1

Podczas dnia Kolędowanie w języku angielskim wybrani uczniowie z klas drugich wystawili przedstawienie pt. Santa’s Diet. Było uroczo i zabawnie.

Counting Items

zdjęcie nr 1 tytułowe

10.01. dzieci z klas pierwszych uczestniczyły w projekcie Counting Items. Zadaniem dzieci było odnalezienie dziesięciu kopert ukrytych na terenie szkoły:)… a w kopertach czekały zadania. Dzieci liczyły i opisywały przedmioty znajdujące się na obrazkach, układały puzzle, łączyły obrazki ze słowami po angielsku.

Zespół nauczycieli j. angielskiego

Let’s Play

zdjęcie nr 1 tytułowe     IMG_2284

6 grudnia uczniowie klas trzecich wykonali dwa projekty manualne „Cup and Ball” oraz „Skittles”, dzięki którym utrwalili rozumienie  poleceń i instrukcji w języku angielskim. Dodatkowo dzięki wykonanym zabawkom, uczniowie dowiedzieli się również jak bawiły się dzieci w czasach angielskich purytan w USA. Jak widać poniżej, nasi pupile świetnie bawili się własnoręcznie zrobionymi zabawkami.

Zespół języka angielskiego

My favourite sport

IMG_2082

W minionym tygodniu, uczniowie klas drugich poświęcili jedną z lekcji języka angielskiego na przygotowanie plakatów, na temat swoich ulubionych sportów. Dzięki temu niełatwemu zadaniu, dzieci miały okazję powtórzyć poznane nazwy sportów, utrwalić konstrukcję gramatyczną ‚I like…’, a także poznać nowe słowa związane ze sprzętem  i odzieżą sportową. Wśród naszych uczniów można znaleźć miłośników piłki nożnej, pływania, koszykówki, siatkówki, narciarstwa, jazdy konnej i wielu innych sportów. Każdy uczeń miał okazję zaprezentować wykonaną przez siebie pracę oraz opowiedzieć kolegom i koleżankom z klasy o swojej ulubionej dyscyplinie sportowej. Dziękujemy uczniom za starannie wykonane prace i interesujące prezentacje.
Zespół nauczycieli języka angeislkiego