Program „Bliżej natury” – nauka staje się fascynującą przygodą
Nasza szkoła w Zalesiu Dolnym mieści się w sześciohektarowym ogrodzie, w którym mieszka dzikie ptactwo, a czasem zaglądają do niego sarny oraz zające. Na terenie ogrodu jest uroczy akwen wodny (ogrodzony ze względów bezpieczeństwa barierkami), w którym pływają kaczki. Gości w nim również czapla.
Wyjątkowy ekosystem sprzyja rozwijaniu wiedzy i zainteresowań uczniów w dziedzinie nauk przyrodniczych. Oprócz podglądania natury, dzieci i młodzież uczą się w praktyce ogrodnictwa i sadownictwa. Słowem, są blisko natury. I tak właśnie zatytułowaliśmy program edukacji przyrodniczej – „Bliżej natury”.
Program „Bliżej natury” skierowany jest do uczniów klas 0-3 (I etap nauczania) oraz 4-6 (II etap nauczania) naszej szkoły, jest skorelowany z podstawą programową wychowania i kształcenia ogólnego MEN. Dzięki niepowtarzalnemu ekosystemowi, odpowiednim treściom, różnorodnym formom i metodom pracy, uczniowie poszerzają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przyrodniczej. Nauka staje się przygodą, a podręczniki szkolne – zaledwie dodatkiem do niej.
Obecnie program obejmuje klasy 0-5. W roku szkolnym 2019/20, kiedy to w całości wdrożymy II etap nauczania 8-letnie szkoły podstawowej, „Bliżej natury” będą również klasy 7. i 8.
Program zbudowany został wokół pięciu bloków tematycznych:
klasa 0, 1 – „Rośliny niskie”
klasa 2 – „Krzewy owocowe i parkowe”
klasa 3 – „Drzewa owocowe i parkowe”
klasa 4 – „Powietrze”
klasa 5 – „Gleba”
Wybrane szczegółowe cele i zadania programu:
• Zachęcanie dzieci do odkrywania świata przyrody.
• Rozbudzanie ciekawości poznawczej wobec otaczającej rzeczywistości.
• Poznanie różnych gatunków roślin.
• Kształtowanie umiejętności dbania o naszą planetę.
• Poznanie technik sadzenia roślin.
• Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych sprzętów i narzędzi wykorzystywanych do prac w ogrodzie.
• Opisywanie poszczególnych etapów prac w ogrodzie (warzywnym, kwiatowym, owocowym i ziołowym).
• Nabywanie właściwych nawyków żywieniowych.
• Kształtowanie umiejętności dokarmiania zwierząt w czasie zimy.
• Podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody i poprawy ochrony środowiska.
Niektóre metody wykorzystywane w projekcie :
• Eksperymenty, doświadczenia
• Warsztaty, ćwiczenia
• Pogadanki, rozmowy
• Zajęcia w terenie
• Hodowla roślin w ogródkach (kwiatowym, ziołowym, owocowym i warzywnym)
• Wycieczki tematyczne
• Spotkania z ciekawymi ludźmi przyrody
Wiosenne prace ogrodowe w ramach projektu „Bliżej natury”
Wraz z nadejściem wiosny, uczniowie kl. 0A i 1A przystąpili do prac w szkolnym ogrodzie. Dzieci zasiały warzywa, a także zasadziły bratki i stokrotki. Było warto, gdyż ogród prezentuje się wspaniale. Teraz wszyscy czekamy, aż warzywa urosną.
Anna Kubacka